Bilişim Teknolojileri Alanı

Bilişim Teknolojileri Alanı

ALAN HAKKINDA

 

ÖĞRETİM PROGRAMININ AMAÇLARI

Bilişim teknolojileri son yıllarda baş döndürücü bir hızla gelişerek tüm dünyada yaygın hâle gelmiştir. Bu gelişim hayatı bir yandan kolaylaştırmış, diğer yandan da veri güvenliği ve kişisel güvenliğin korunması sorunlarını ortaya çıkarmıştır. Gelişen teknoloji ile üretilen yazılımların, teknolojilerin ve sağlanan hizmetlerin herkes tarafından kullanılabilmesi için özellikle hızla küreselleşmiş olan bu sektörde rekabet büyük yoğunluk kazanmakta ve sektörün korunması ve rekabet gücünün geliştirilmesi için özel politikalar uygulamaktadır.

Teknoloji hızla ilerledikçe Bilişim Teknolojileri alanına olan ihtiyaç daha da artmaya başlamıştır. Bu sebepten Bilişim Teknolojileri alanında bilgi sahibi olan bireylere ihtiyaç duyulmaktadır.

24.01.2013 3995

EĞİTİM VE KARİYER İMKÂNLARI

 

Meslek lisesinden sonra "Yükseköğretim Kurumları Sınavı"nda (YKS) başarılı olanlar, lisans programlarına ya da meslek yüksekokullarının ilgili bölümlerine devam edebilirler. Mezun olan öğrencilerin yerleşebilecekleri ön lisans programları da mevcuttur.Ağ işletmenleri, bilgisayar satış ve teknik destek firmaları, bankalar, sigorta şirketleri, ticari kuruluşlar, internet servis sağlayıcıları, internet yayıncılık şirketleri, radyo televizyon şirketleri, araştırma şirketleri, borsalar, ulaştırma, lojistik firmaları ve hizmet sektöründe yer alan kamu kuruluşlarında geniş iş imkânlarına sahiptir.Yazılım Geliştirme mezunları; kamu kuruluşları, bankalar ile özel sektöre ait iş yerleri, internet üzerinden ticaret (e – ticaret) yapan firmalarda çalışabilirler.

  • Alanın Altında Yer Alan Dallar
  • 1- Ağ İşletmenliği
  • 2- Yazılım Geliştirme

Bu doğrultuda Bilişim Teknolojileri alanı ve alan altında yer alan mesleklerde ulusal ve uluslararası düzeyde standartlara uygun örgün öğretim programı hazırlanmıştır.

Bu programı tamamlayan öğrenci;Yeni çağ becerileri ve tasarım odaklı düşünme yaklaşımı doğrultusunda "meslek etiği ve ahilik, iş sağlığı ve güvenliği, teknolojik gelişmeler ve endüstriyel dönüşüm, çevre koruma, girişimci fikirler, iş kurma ve yürütme, fikrî ve sınai mülkiyet hakları" konularında mesleki gelişim sağlayacak beceriler kazanma,Temel algoritma, görsel blok programlama ve programlama işlemlerini yapma,İş sağlığı ve güvenliği tedbirlerini alarak bilişim etiği, bilgi güvenliği, fikri mülkiyet, sanayi devrimleri, dijital dönüşüm ve endüstri 4.0 teknolojileri, bilgisayar montajı yapma ve ağ temellerini kullanma,Teknik resim kurallarına uygun çizimler yapma, bilgisayarda üç boyutlu tasarım yaparak hazırlanan tasarımların baskısını alma ile ilgili ortak bilgi, beceri ve yetkinliklerin yanı sıra;

Yazılım Geliştirme Dalında;Nesne tabanlı programlama teknikleri ile proje yapma, geliştirme, veri tabanı kullanım yöntemlerini uygulama,İş sağlığı ve güvenliği tedbirlerini alarak giriş ve çıkış cihazları, sensörler, göstergeler, ekranlar ve motorları kullanarak işlevsel bir aygıt oluşturma,Web sitesi tasarımı, dinamik programlama, veri tabanı işlemleri ve web sitesini yayınlama,Mobil uygulamalar yapma,Görüntü işleme ve görsel efekt tekniklerini uygulama

Ağ İşletmenliği Dalında;İş sağlığı ve güvenliği tedbirlerini alarak anahtar cihazının yapılandırılması ve ağ üzerinde anahtarlama işlemleri yapma,İş sağlığı ve güvenliği tedbirlerini alarak giriş ve çıkış cihazları, sensörler, göstergeler, ekranlar ve motorları kullanarak işlevsel bir aygıt oluşturma,İş sağlığı ve güvenliği tedbirlerini alarak yönlendirme cihazının yapılandırılması ve ağ üzerinde yönlendirme,Siber güvenlik alanında bilgi toplama teknikleri, ağ güvenliğini sağlama ve güvenlik yöntemlerini uygulama,İş sağlığı ve güvenliği tedbirlerini alarak sunucu işletim sistemi kurulumu ve yönetimini yapma ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinliklerin kazandırılması amaçlanmaktadır.

 

Alan programının toplam eğitim süresi 4 öğretim yılı olarak planlanmıştır

Okulumuzda Yazılım Geliştirme dalında eğitim verilmektedir.

Lisans programlarının iki tür kontenjanı vardır.

1. Genel Kontenjan: Bu bölümleri tüm adaylar tercihlerinde gösterebilirler. Bilişim Teknolojileri Alanından mezun olan bir öğrenci bu bölümleri tercih etmesi durumunda 0,12 AOBP'li puanı kullanılır ve tüm adaylar arasında yarışır.

2. M.T.O.K. Kontenjanı: Bu bölümleri yalnızca mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının ilgili alanlarından mezun olan öğrenciler tercih edebilirler.

M.T.O.K. bölümlerine meslek lisesi öğrencileri eğer alanlarına uygun ise 0,12 AOBP'li puanlarıyla yerleşirler. Yani ek puan alamazlar. Ancak yalnızca kendileri gibi meslek lisesi çıkışlı adaylardan ilgili alanlardan mezun olan adaylarla yarışarak bu bölümlere yerleştirilirler. Bu durum da sınırlı sayıda adayla yarıştıkları için büyük bir avantaj sağlar. M.T.O.K. Kontenjanı bölümlerini normal lise çıkışlı adaylar tercihlerinde gösteremezler.

 

Teknoloji/Sanat ve Tasarım/TurizmFakületerinde genellikle M.T.O.K kontenjanlarından giren öğrencilere Matematik, Fizik vb. derslerden 1 Yıl hazırlık sınıfı uygulaması yapılır. Bazı üniversiteler hazırlık sınıfı için muafiyet sınavı yapabilir. Eğer öğrenci bu sınavdan başarılı olursa direkt olarak 1. sınıftan eğitimine başlayabilir.

Bilişim Teknolojileri Alanından mezun olan bir öğrenci aşağıdaki tablodaki M.T.O.K. bölümlerini tercih ederse bu avantajı elde eder.

 

BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ALANI MEZUNLARININ M.T.O.K KONTENJANLARI
BÖLÜM ADI YKS PUAN TÜRÜ ÖĞRENİM SÜRESİ
Adli Bilişim Mühendisliği (M.T.O.K.) SAY 4
Bilgisayar Mühendisliği (M.T.O.K.) SAY 4
Bilişim Sistemleri Mühendisliği (M.T.O.K) SAY 4
Biyomedikal Mühendisliği (M.T.O.K.) SAY 4
Elektrik-Elektronik Mühendisliği (M.T.O.K.) SAY 4
Enerji Sistemleri Mühendisliği (M.T.O.K.) SAY 4
Yazılım Mühendisliği (M.T.O.K.) SAY 4

 

ADLİ BİLİŞİM SİSTEMLERİ MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ

Her ne kadar sayısal içerikli bir bölüm olsa da, sadece sayısal çıkışlı öğrenciler tarafından değil, tüm bölüm/alan mezunları tarafından tercih edilebilmektedir. Eğitim süresi 4 yıldır. Bölüm mezunları, görev yaptıkları kurumların bilişimle ilgili her türlü güvenlik önlemlerini alır, bununla ilgili programları ve donanımları kullanır, yasalara hakim olur ve alanı ile ilgili diğer görevlerini yerine getirir.

Mezunları Ne İş Yapar, Nerede Çalışır?

Bu bölümden mezun olan öğrencilerin iş olanakları fazlası ile geniştir. Zaten mezun sayısının henüz az olması, tüm mezunların istihdam edilmesini sağlayacaktır. Bu bölümü bitirenler, neredeyse her türlü resmi ve özel kuruluşta çalışma alanı bulabilecektir. Devlet kurumları bünyesinde yer alan Sağlık Bakanlığı, Milli Eğitim Bakanlığı, diğer tüm bakanlıklar, il müdürlükleri, üniversiteler, belediyeler bu bölümün iş alanlarını oluşturan kurumlardan bazılarıdır. Özel sektörde ise, özellikle bankalar ve diğer şirketler bu alanda yetişmiş mezunlara ihtiyaç duyacaktır. Kısaca özetleyecek olursak, Adli Bilişim Mühendisliği mezunları, bilişimin yer aldığı, kullanıldığı her türlü devlet kurumunda veya özel kuruluşlarda görev alabileceklerdir.

İş Olanakları Çalışma Alanları

Adli Bilişim Mühendisliği çalışma alanlarını, bilişimin kullanıldığı tüm devlet kurum ve kuruluşları; özel bankalar, sağlık kuruluşları, belediyeler, finans kuruluşları vb. oluşturur. Resmi kurumlarda görev alıp, mühendis olarak çalışmak isteyenler KPSS sınavına girerler. Bu sınavda başarılı olanlar göreve başlarlar.

Dersleri

Bölümde Türk Dili, Yabancı Dil, İnkılap Tarihi, Matematik, Fizik, algoritma ve Programlama, Adli Bilişim Mühendisliği Temelleri, Bilişim Suçları Donanımları, Mühendislik Matematiği, Mühendislik Ekonomisi, İşletim Sistemleri, Bilişim suçu İnceleme Yazılımları gibi dersler okutulmaktadır. Bölümde staj uygulaması da yapılmaktadır.

Maaşları Ne Kadar?

 

Adli Bilişim Mühendisi maaşlarını da ele almamak olmaz. Yukarıda, Adli Bilişim Mühendisliği iş imkanlarını anlatırken, mezunların gerek devlet kurumlarında, gerekse de özel sektörde çalışabileceğini ifade etmiştik. İşte, bu anlamda iki farklı maaştan bahsetmek gerekecektir. Bir devlet kurumunda çalışacak adli bilişim mühendisi 2015 yılına göre yaklaşık olarak 3000 lira maaş alacaktır. Özel şirketlerde çalışanlar ise, çalıştıkları şirket veya kuruluş ile yaptıkları anlaşmaya göre maaş alacaktır.

BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ

Programın Amacı

Bilgisayar mühendisliği programının amacı, bilgisayar sistemlerinin yapısı, tasarımı, geliştirilmesi ve bu sistemlerin kullanımları konularında eğitim yapmaktır.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler

Bilgisayar mühendisliği programında bilgisayar donanım yapısı, programlama dilleri, veri yapıları ve algoritmalar, sayısal çözümleme, veri tabanı sistemleri, mantıksal tasarım, mikro işleyiciler, veri iletişim, sistem çözümleme, yönetim bilişim sistemleri gibi meslek derslerinden ve matematik, istatistik, fizik, elektrik, elektronik, ekonomi, işletme yönetimi gibi temel destek derslerinden oluşur. Meslek dersleri laboratuvar uygulamaları ile desteklenir.

Öğrenciler kuramsal ve uygulamalı dersler yanında, gerek üniversite bilgisayar merkezlerinde, gerekse üniversite dışında bilgisayar merkezi olan kuruluşlarda yaz stajları yaparlar.

Gereken Nitelikler

Bilgisayar mühendisliği programına girmek isteyenlerin normalin üstünde bir genel akademik yeteneğe, özellikle üstün bir sayısal düşünme mantıklı düşünme gücüne sahip, dikkatli, sabırlı ve yaratıcı kişiler olmaları gerekir.

Mezunların Kazandıkları Unvan ve Yaptıkları İşler

Bilgisayar mühendisliği programını bitirenlere "Bilgisayar Mühendisi" unvanı verilir. Bilgisayar mühendisleri çeşitli yönetim, endüstri ve hizmet alanlarında sistem çözümleyici ve uygulama programcısı, bilgisayar donanım ve yazılımı üreten ve pazarlayan firmalarda ve genellikle bilgiişlem merkezlerinde sistem programcısı, bilgiişlem merkezlerinde yönetmen, yönetim bilişim sistemleri alanında kurucu ve yönetici mühendis, veri tabanı yönetmeni, bilgisayar destekli endüstriyel sistemlerinin tasarımında ve gerçekleştirilmesinde araştırma-geliştirme mühendisi olarak görev alabilirler. Bu görevlerden ülkemizde en yaygın olanları programcılık ve sistem çözümleyicilik görevleridir. Veri tabanı yönetmeni hemen her türlü kuruluşta, gittikçe önem kazanan veri tabanı uygulamalarında veri tabanının yaratılması ve kullanımı ile ilgili konularda çalışır.

Programcı, bir işi bilgisayara yaptırmak ya da bir sorunu bilgisayar yardımıyla çözmek için gerekli işlemleri ve bu işlemlerin uygulama sırasını saptar, bilgisayara verilecek verilerin ve bilgisayardan elde edilecek sonuçların biçimini belirler, bir iş akış şeması hazırlar bu şemaya uygun olarak belirli bir programlama dilinde işlemlere karşı gelen komutları yazar, programın amaca uygun biçimde çalışıp çalışmadığını denetler, varsa eksikleri tamamlayıp yanlışları düzeltir, programı çalıştırır ve gerekirse programın çalışmasıyla ilgili olarak bilgisayar operatörlerine yönerge hazırlar.

Sistem çözümleyici belirli bir uygulama sistemiyle ilgili bilgi ve belge akışını, yapılması gereken işlemleri, işlem-zaman ilişkilerini çözümler, aksaklıkları ve darboğazları saptar, uygulamanın iyileştirilmesi için gerekli yöntemleri, kullanılacak araç ve gereci ve çalışacak personeli saptar, her aşamada yapılacak işlerle ilgili ayrıntılı yönergeler hazırlar ve karşılaşılabilecek güçlükler için önlemler alır.

Çalışma Alanları

Bilgisayar kullanımının hızla yaygınlaştığı ülkemizde bilgisayar mühendisliği bölümü mezunlarının yönetim, eğitim, endüstri, ticaret ve hizmet alanlarında faaliyet gösteren çeşitli kamu kuruluşları ile özel kuruluşlarda, bankalarda, üniversitelerde, bilgisayar donanım ve yazılımı üreten ve pazarlayan firmalarda çalışma olanakları vardır.
Bilgisayar mühendisliği programını bitirenler, öğretmenlik meslek bilgisi eğitimi de almış olmak koşulu ile meslek liselerinde bilgisayar alanı ile ilgili derslere öğretmen olarak da çalışabilirler.

 

BİLİŞİM SİSTEMLERİ MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ

Genel Tanım:

Bu bölüm mezunları bilgi işlem ve bilgi iletişim ağının alt yapısını oluşturma, geliştirme, işletme ve yönetme işlerinin yanında bilgisayar donanımı ve yazılımı alanlarında görev yapar. Uygulama, geliştirme ve ağ bağlantısı ağırlıklı projeler üretir.

Faaliyet Alanları:

Mezunlar; bilişim alanında teknoloji müdürü, sistem mühendisi, uygulama geliştirme uzmanı ve ağ yöneticisi pozisyonunda, ayrıca özel sektör ve kamu sektöründeki firmaların bilgi işlem ve bilgi iletişim ağı alt yapısını oluşturacak, geliştirecek, işletecek ve yönetebilecek kademelerinde görev alabilmektedirler.

İş Bulma Olanakları ve Kazanç Durumu:

Bilgi işlem ve teknolojilerindeki hızlı gelişmeler, kurumların, hem temel işletmecilik eğitimi görmüş hem de bilişim alanında ihtisas sahibi olan elemanlara duyduğu ihtiyacı arttırmaktadır. İşletme yönetimine ilişkin muhasebe, yönetim ve organizasyon bilgileriyle donatılmış olmaları, mezunlara, zaman içinde daha üst düzeyde görev yapabilme olanakları tanımaktadır.

Mesleğin Gelecek 10 Yıldaki Durumu:

Teknolojinin hızlı gelişimi ve bilgisayar teknolojisinin sürekli gelişen ve kendini yenileyen bir teknoloji olması bu alanda yetişmiş uzmanlara duyulan talebin gelecekte daha da yüksek olacağını göstermektedir

Bu Mesleği Seçenlerde Ne Gibi Nitelikler Olmalı:

Fikirlerini başkalarına aktarabilme ve insanları ikna edebilmesi

Yerinde kararlar alabilme ve plan yapabilme yeteneğine sahip olması

Matematik ve sosyal bilimlere ilgi duyması

Ekip çalışması yapabilmesi

Araştırma, planlama ve uygulama yeteneğine sahip olması

Dikkatli, sabırlı ve yaratıcı olması

Teknolojiye karşı ilgi duyması

Yeniliklere ve gelişmelere açık olması

Hızlı sayısal düşünme gücüne ve zihinsel yeteneğe sahip olması

Çok yönlü ilişkiler kurabilme mantığına sahip olması gerekir.

 

BİYOMEDİKAL MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ

Biyomedikal Mühendisliği tıp ve biyoloji gibi yaşayan organizmalarla ilgilenen bilimlerle, mühendislik, matematik, fizik gibi fen alanındaki bilimlerin birleşiminden oluşan, disiplinler arası bir çalışma alanıdır. Son yıllarda, mühendislik ve tıbbi bilimler arasındaki kopukluğu ortadan kaldıran bu disiplinler arası yaklaşım sayesinde mühendislik ve sağlık bilimleri uzmanlarından oluşan gruplar birlikte araştırma ve geliştirme çalışmaları yürütmektedir. Mühendislik ve tıp bilimlerinin birlikteliği, bilimde ve sağlık sektöründe büyük başarıyla uygulanmaktadır.

Biyo", kelime anlamı olarak "yaşam" demek olduğundan Biyomühendislik yaşamın girdiği her alanda kendisini hissettirmektedir. Burada "yaşam"dan kastımız canlı varlıktır. Mühendislik araştırma yöntemleri, canlılığın olduğu her araştırma alanına, biyomedikal mühendisliği aracılığıyla uygulanabilir. Tıp alanında genetik, biyoişaretleme, aşı ve ilaç üretimi ve tasarımı; temel tıbbi araştırma alanında kök hücre, gelişim biyolojisi, doku mühendisliği; tarım konusunda tohum üretimi, verimlilik artırımı; enerji konusunda biyoyakıt; gıda konusunda üretim, geliştirme, fonksiyonel gıdalar; çevre konusunda atıkların faydalı bir şekilde geri dönüştürülmesi biyomühendislerin aktif bir şekilde rol alacakları alanlar arasındadır.

Türkiye´de Biyomedikal Mühendisliği Bölümü?

Türkiye, sağlık hizmetlerinin kalitesi açısından dünyadaki önemli ülkeler arasındadır. Günümüzde Avrupa´nın pek çok ülkesinden ülkemize sağlık hizmeti almak amacıyla hastaların gelmesi bunun en önemli göstergelerindendir. Ülkemizin bu alanda cazibe merkezi haline gelmesinde tıp eğitiminin kalitesi belirleyici olmakla birlikte hastanelerimizin ileri teknoloji ürünü tıbbi cihazlarla donatılmış olması da bu minvalde oldukça önemlidir. Ülkemizde biyomedikal cihazların kullanımı yaygınlaşmış, bu da beraberinde servis desteğinin artmasını ve yaygınlaşmasını getirmiştir. Bu durumun doğal sonucu olarak da bu hizmeti verecek bilgili, tecrübeli ve nitelikli eleman ihtiyacı doğmuştur. Bu ihtiyacın giderilmesi için son yıllarda birçok üniversitede (devlet ve özel) Biyomedikal Mühendisliği bölümleri ya da meslek yüksek okulları açılmıştır.

Biyomedikal alanında teknolojik gelişmelerin yakından takip edilmesi ve Türkiye´deki araştırmaların son derece güncel teknikler kullanılarak gerçekleştirilmesi, bu alanda eğitimin de kalitesini artırmaktadır. Özellikle kanser araştırmaları ve beynin işleyişi merkezli araştırmalarda medikal analiz imkanları son derece gelişmiş durumdadır.

Biyomedikal Mühendisliği Eğitimi

Biyomedikal mühendisliği, yeni teknolojiler geliştirerek insan sağlığına katkıda bulunmayı hedefleyen, dinamik ve çok hızlı gelişen bir mühendislik dalıdır. Başlıca çalışma konuları arasında şunlar sıralanabilir: Kalp pilleri, yapay organlar, diyaliz makinesi gibi tıbbi cihazlar tasarlamak ve üretmek; hastaların durumunu ameliyat ve yoğun bakım sırasında izleyecek elektronik sistemleri tasarlamak ve kurmak; ultrason, manyetik rezonans, röntgen, anjiyo vb. tıbbi görüntüleme sistemlerini tasarlamak ve bunların üretiminde belirleyici olmak; dolaşım, sindirim, solunum, sinir vb. fizyolojik sistemlerin sayısal olarak incelenmesi için matematik ve bilgisayar modelleri gerçekleştirmek; çeşitli tedavilerde kullanılacak yeni biyomalzemeler tasarlamak ve malzemelerin kullanılabilirliğini test etmek; mühendislik dalları ile ilgili yeni teknikleri tıbba uygulamak; hastanelerdeki tıbbi cihazlarla ilgili teknik servis, danışmanlık ve diğer sorumlulukları yerine getirmek.

yetişmiş elaman ihtiyacının en yüksek olduğu alanlardan biri Biyomedikal Mühendisliğidir. Lisans eğitimini Elektrik-Elektronik, Makine, Bilgisayar, Kimya ve Malzeme mühendisliklerinde bitiren öğrenciler, yüksek lisans eğitimlerine Biyomedikal Mühendisliği programlarında devam edebilirler. Biyomedikal alanı, ülkemizde lisansüstü eğitimde öncelikli konular arasında bulunmaktadır ve bu nedenle eğitim bursu olanakları oldukça fazladır.

Adaylarda Aranan Özellikler ve İş İmkânları

Türkiye´de eğitim vermekte olan tüm mühendislik bölümlerine girişte gerekli eğitim alt yapısını, matematik ve fen bilimlerindeki düzey belirlemektedir. Ayrıca analitik düşünme, mekanik sistemlere ve matematiksel ifadelere yatkınlık ile üç boyutlu düşünebilme yeteneği dört yıllık mühendislik eğitiminde önemlidir. Bu özellikler ayrıca mühendislik bölümlerinde eğitim süresince öğretilen matematik, fizik, kimya gibi temel bilimler ve statik, malzeme, mukavemet, dinamik, akışkanlar mekaniği, termodinamik, ısı iletimi, otomatik kontrol gibi mühendislik derslerinde kolaylık sağlar.

Yüksek lisans eğitiminde ise, başvurulan bölüm mezuniyet alanından farklı ise, örneğin Makine Mühendisliğinden gelen bir adayın Endüstri ya da Biyomedikal mühendisliğine başvurması halinde bir yıllık (genelde 6 ile 8 ders arasında değişen) bilimsel hazırlık eğitimi alınması gerekir.

 

Dünya ticaretini ve teknolojiyi yönlendiren iki önemli alandan biri savunma sanayisi diğeri ise sağlık sektörüdür. Yakın zamana kadar sağlık sektöründe Biyomedikal mühendislerine duyulan ihtiyaç, Elektrik-Elektronik, Makine, Üretim ve Kimya mühendisliği gibi yakın branşlardan sağlanırken, artık konusunda uzman Biyomedikal mühendislerine duyulan ihtiyaç oldukça artmıştır. Biyomedikal mühendisleri, sağlık sektörünün her kademesinde çalışabilirler. Tasarım, üretim, pazarlama, araştırma-geliştirme ve kalibrasyon konularında uzmanlık sahibi olmaları sayesinde hastanelerden protez üretimine, ilaç sanayisinden tek kullanımlık tıbbi ürünlere kadar çok geniş bir alanda iş bulma olanakları vardır. Biyomedikal Mühendisleri sağlık kuruluşlarında çalışabilecekleri gibi sağlık kuruluşlarına hizmet sunan üretici ve tedarikçi firmalarda da iş bulabilirler.

 

ELEKTRİK - ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ

Programın Amacı

Elektrik-elektronik mühendisliğinin amacı, kuvvetli (elektrik) ve zayıf (elektronik) akımlarla çalışan alet ve sistemlerin yapımı, geliştirilmesi, elektrik üretimi, iletimi, dağıtımı ve sistemin bakımıyla ilgili eğitim yapmaktır.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler


Bu bölümde matematik ve fizik temel bilim dalları tabanı üzerinde elektronik, elektromanyetik dalga teorisi gibi haberleşme sistemlerine ilişkin dersler kuramsal ve uygulamalı olarak okutulmaktadır. Yaz aylarında staj yaptırılır.

Gereken Nitelikler

Elektrik ve elektronik alanında çalışmak isteyenlerin üstün akademik yeteneğe sahip, matematik, fizik, kimya ve ekonomiye ilgili ve yetenekli, dikkatli ve yaratıcı kimseler olmaları gereklidir.

Mezunların Kazandıkları Unvan ve Yaptıkları İşler

Elektrik-Elektronik mühendisliği programından mezun olanlara "Elektrik-Elektronik Mühendisi" ünvanı verilir.

Elektrik-elektronik mühendisi üretme, iletme ve dağıtmayla ilgili sistemlerin, projelerin yapılması, geliştirilmesi, kullanılması ve denetimi telgraf-telefon haberleşmesinden uydu optik haberleşmesine, enerji üretiminden mikroelektronik eleman, elektronik devre düzen ve sistemlerin tasarlanması, geliştirilmesi ve üretimiyle ilgili işleri planlar ve yürütülmesini sağlar.

Çalışma Alanları

Elektrik-elektronik mühendislerinin büyük bir kısmı PTT, TRT, Türk Telekom gibi kamu kuruluşlarında, bir kısmı özel sektörde ya da serbest çalışmaktadırlar. Ülkemizin elektrik-elektronik mühendislerine gereksinmesi vardır.
Elektrik elektronik mühendisliğinin elektrik alanından mezun olanlar, isterlerse, meslek liselerinde soğutma havalandırma, bobinajcılık, elektromekanik taşıyıcılar, asansörcülük bakım ve tamirciliği, elektronik taşıyıcılar, teknik ve meslek resmi ; elektronik alanında eğitim görmüş olanlar elektronik / telekomünikasyon , endüstriyel elektronik, tıp elektroniği gibi elektronik ile ilgili derslere öğretmen olarak atanabilirler. Yalnız bunun için kişinin öğretmenlik meslek eğitimi de almış olması gerekir.

 

ENERJİ SİSTEMLERİ MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ

Çalışma yerlerinde gürültü, radyasyon ve ani ısı değişiklikleri bulunabilir. Yine işin tehlikeleri arasında yakıcı, patlayıcı maddeler bulunması ve elektrik çarpması ihtimali sayılabilir.

Çalışırken genellikle meslektaşları, diğer çalışanlar ve müşteriler ile iletişim içindedirler.

Her türlü enerjinin yeterli, kaliteli, sürekli, düşük maliyetli ve çevreyle uyumlu bir şekilde üretilmesi, tüketiciye sunulması ve ekonomik olarak kullanılması süreçlerini planlayan, projelendiren, uygulayan ve bu konuda strateji geliştiren kişidir.

 

GÖREVLER

 

Enerji kaynaklarının bütün çeşitlerinin tanımlanması, üretimi, işletilmesi, iletimi,dağıtımı,tüketimi aşamalarında görev alır,

 

 

Temiz ve tükenmez enerji kaynaklarının ekolojik ve mali açıdan önemi dolayısıyla çalışmalar yürütür.

· Yakıt hücreleri, yenilenebilir enerji kaynakları, enerji tasarrufu, endüstriyel kurutma, dondurma sistemleri ve ısı alanlarında çalışmalar yapar,

· Üreticinin yükünü azaltmak amacıyla enerji tasarrufu, enerji üretiminde verimliliğin artırılması, enerji imkanlarının iyileştirilmesi amacıyla enerji analizi alanında danışmanlık yapar,

· Ayrıca ülkemizin enerji stratejisi ve politikalarının belirlenmesine katkıda bulunur,

 

KULLANILAN ALET VE MALZEMELER

 

Enerji dönüşümü

Birinci sınıf; elektrik üretim santrali (generatör)

İkinci sınıf; güneş pilleri, rüzgar tirbünleri

Üçüncü sınıf; yakıt pilleri

 

MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER

 

Enerji Sistemleri Mühendisi olmak isteyenlerin,

• Üst düzeyde genel akademik yeteneğe sahip,

• Matematik, fizik ve kimya alanlarına ilgili ve yetenekli ,

• Sistemli, ve disiplinli çalışma alışkanlığına sahip,

• Çevre sorunlarına karşı duyarlı,

• Analitik düşünme ve problem çözme yeteneği olan,

• Yaratıcı, sorgulayıcı, liderlik vasfı bulunan,

• Dikkatli ve sorumluluk sahibi, kimseler olmaları gerekir.

 

ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

 

Çalışma yerlerinde gürültü, radyasyon ve ani ısı değişiklikleri bulunabilir. Yine işin tehlikeleri arasında yakıcı, patlayıcı maddeler bulunması ve elektrik çarpması ihtimali sayılabilir. Çalışırken genellikle meslektaşları, diğer çalışanlar ve müşteriler ile iletişim içindedirler.

 

YAZILIM MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ

Yazılım Mühendisi, Bankacılık, otomotiv, telekomünikasyon vb. sektörler olmak üzere her alanda kullanılan bilgisayar sistemlerinin, yazılım tasarımını hazırlayan ve sisteme entegre edip uygulamasını yapan kişidir.

GÖREVLER

yazılım ile ilgili müşteri ilişkilerini kurar,

Müşterilerden aldığı bilgiler doğrultusunda analiz yapar,

Tasarım yapar,

Program yazar,

Programı test eder,

Yazdığı programda eksiklik varsa düzeltir,

Yazılımı sorunsuz şekilde çalışır hale getirdikten sonra, gerekli durumlarda kullanım yönergesini hazırlayarak, kullanıcıların eğitilmesini sağlar,

ile ilgili gelişmeleri takip eder.

MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER

Yazılım Mühendisi olmak isteyenlerin;

 

Mantık yürütme ve tasarım yeteneği olan,

Fen ve matematik alanlarına ilgi duyan,

Bildiklerini başkalarına aktarabilme ve etkileme (ikna) yeteneği olan,

Dikkatli, sabırlı,

Ekip çalışmasına yatkın,

Yeni fikirlere açık, kendisini sürekli geliştirebilen, kimseler olması gerekir.

ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Genellikle iyi aydınlatılmış, temiz büro ortamında çalışılır. Projelere bağlı olarak seyahat etmeleri gerekebilir. Çalışırken üst yönetimle, programcılarla ve müşterilerle, yoğun olarak iletişim halindedirler.

EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ

Eğitim süresi, 1 yıl İngilizce hazırlık sınıfı olmak üzere 5 yıldır. Eğitim süresince okutulan dersler;

1.Yıl

Fizik, İngilizce, Genel Kimya, Matematik, Programlamanın Temelleri, Ekip Dinamikleri ve İletişim, Nesneye Yönelik Yöntemler, Mühendislik Bilimleri, Ayrık Yapılar

2.Yıl

Veri Yapıları ve Algoritmalar, Matematik, Yazılım Mühendisliğine Giriş, Mühendislik Ekonomisi, Ayrık Yapılar, Doğrusal Cebir, Türk Dili, Bilgisayar Mimarisi, Yazılım Geliştirme, İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

3.Yıl

Atatürk İlke ve İnkılapları, Olasılık ve Deneysel Hesap Yön, İşletim Sis.ve Bilg.Ağlar, Yazılım Kalite Güv. Ve Testi, Profesyonel Yazılım Müh.Uyg., Veri Tabanı ve Yönetimi, Uygarlık Tarihi, Yazılım Tasarımı ve Mim., Yazılım Gereksinimleri Analizi,

4.Yıl

Bütünleşik Proje, Yazılım Projesi Yönetimi, Alan ve Bölüm Seçmeli Dersler.

ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI

Çoğunlukla özel sektörde olmakla birlikte, kamu sektöründe de çalışmaktadırlar. Fikir üretimine dayalı bir iş olduğundan, parasal olarak fazla sermayeye ihtiyaç duyulmadığından yeni fikirler üretebilen yazılım mühendislerinin kendi işlerini kurma olanakları da mevcuttur. Yeni mezunlar genellikle ilk yıllarda programcı olarak görev alarak genel işleyişlerle ilgili tecrübe sahibi olurlar. Günümüzde birçok mühendislik mezunu yazılım mühendisliğinin eğitimini almamalarına rağmen bu mesleği sürdürmeye çalışmaktadır. Ancak, konularında yetkin kişilerin bu alanda çalışmalarına verilen önem her geçen gün artmaktadır.

Bilgisayar kullanımının yaygınlaşmasına paralel olarak kendini yenileyebilen yazılım mühendislerine büyük ihtiyaç vardır.

EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ

EĞİTİM SÜRESİNCE

Meslek eğitimi süresince kazanç söz konusu değildir. Ancak, koşulları uyan öğrencilerin Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu´nca verilen krediden yararlanması mümkündür. Ayrıca başarılı öğrenciler burs alabilmektedir.

EĞİTİM SONRASI

Yazılım mühendisleri kamu kurum ve kuruluşlarında işe başlamaları halinde 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ya da 4857 sayılı İş Kanunu kapsamında devlet tarafından belirlenen ücret ile çalıştığı kurum için belirlenen tazminat ve mesai ücretini alırlar. Ücretleri asgari ücretin en az 4 katı kadardır.

 

Özel Sektörde ise tecrübe ve çalışma süresine göre ücret değişikliği söz konusudur.

 

Kaynak: https://www.iskur.gov.tr/